Chelsea.pl - polski serwis Chelsea FC


  • 1 |
  • 2 |
  • 3 |
poprzedni Stop Następny
2017-06-21 12:28:04 | Starkiller
0 komentarzy


  Bournemouth 3:0 (D)
26.12.2016r. godz. 16:00


 

Następny mecz:
 
Stoke City (D)
31.12.2016r. godz.16:00


 

brak ankiet

Czemu Mata nie wymiata?

Kolejny mecz i kolejne rozczarowanie. Piłka rozgrywana wolno, topornie, bez polotu. Zmiana w 58 minucie przyniosła jednak reorganizację gry – zszedł Mikel, Ramires został cofnięty, Kalou zajął miejsce na skrzydle, a Mata przeniósł się na środek pola, tuż za plecy Drogby. Parę minut później, zobaczyliśmy rezultat.


Nasza „dziesiątka” szybko rozegrała do prawej do pędzącego w okolice pola karnego Branislava Ivanovica, który rewelacyjnym dośrodkowaniem dostarczył piłkę wprost na głowę Sturridge’a, który z kolei celnym strzałem pokonał bramkarza.

 

I tyle było właściwie z rozgrywania Maty w tym meczu. Dlaczego?

 

Piłkarz ten wydaje się mieć wszystkie cechy świetnego playmakera: inteligencję, wyszkolenie techniczne, przegląd pola, umiejętność celnego podawania i dośrodkowywania. Mata jest zwinny, szybki i… mały. Za mały. Niestety.

 

Sprowadzony z Valencii pomocnik ma wszystkie cechy potrzebne, aby zostać gwiazdą w Hiszpanii, ale nie ma warunków fizycznych, żeby wygrywać pojedynki siłowe (z których przecież tak słynie piłka na Wyspach) z przeciwnikami. Zwłaszcza, że zazwyczaj jest to trzech piłkarzy, którzy z racji swoich pozycji dysponują największą tężyzną w drużynie – stoperzy oraz defensywny pomocnik. Nasza „kruszyna”, choć trzydniowy zarost nadaje mu męskości, wyglądał przy rosłych chłopach takich jak Davies, Murphy czy Mutch jak dziecko i wielokrotnie po prostu się od nich odbijał lub był brutalnie wypychany ze swojej strefy.

 

Jednak inne kluby jakoś sobie z tym problemem radzą. Jak? Zazwyczaj stosują dwa rozwiązania (i chodzi mi o kluby z czołówki).

 

Pierwsze to korzystanie z rozgrywającego o wysokich atrybutach fizycznych (używając nomenklatury FM-owej). Taką drużyną jest Tottenham, w którym playmakerem jest Modrić – może nie gigant, ale na pewno nie ułomek. Tak gra też Manchester United, gdzie cofniętego napastnika gra najczęściej Rooney, a funkcje ofensywnego pomocnika pełni także Giggs (ManU gra jednak nieco innym ustawieniem, więc tu akurat nie ma bezpośredniego przełożenia. Ferguson jest wierny swojemu 4-4-2 i dużo większą rolę odgrywają klasyczni skrzydłowi).

 

Druga metoda, którą stosuje Manchester City powinna być dla nas wzorem, czyli rozrywający, który ma przede wszystkim czarować finezją i kreatywnością, a nie spędzać czas na siłowni i wcinać kurczaka, ryż i kreatynę. Jak to się zatem dzieje, że Nasri  lub Silva mają miejsce na grę (podobnie jak miał dużo swobody na pokazanie swoich umiejętności Fabregas w Arsenalu)? Wytłumaczę to ilustracją:

 

 

Aluzju poniał? Kreatywny pomocnik The Citizens, kiedy bierze się za rozgrywanie ma obok siebie rosłych Yaya Toure, De Jonga, czy nawet Barry’ego, którzy odciągają od niego uwagę. Dlatego, obrona i defensywny pomocnik przeciwnika nie mogą się skupić jedynie na playmakerze, ponieważ zostawiliby wtedy bez krycia kogoś innego. Dzięki temu, rozgrywający ma swobodę do szybkiego rozprowadznia piłki.

 

Jakie z tego wnioski płynął dla Chelsea? Do tej pory graliśmy wariantem pierwszym, czyli mocny Lampard podwieszony pod napastnikiem i Drogba, który mógł wziąć na siebie dwóch, trzech przeciwników i nie ulec im fizycznie. Cała nasza drużyna była do tej pory budowana w oparciu bardziej o cechy fizyczne niż techniczne czy kreatywne. Essien nie jest wirtuozem – nazywają go wszak Bizonem, które to zwierzę o subtelność nie może być posądzone. Mikel mógłby z powodzeniem grać w rugby – wreszcie nikt nie miałby pretensji o to, że przez cały mecz nie podaje ani razu do przodu. Meireles to także rzemieślnik, a nie artysta. Najbliżej do tego określenia ma Ramires, ale najbliżej nie oznacza blisko.

 

A teraz przyszedł Mata. I klops. No po prostu daj chłopu zegarek, a go za cholewę wsadzi. Sztab szkoleniowy nie ma pomysłu co zrobić z takim zawodnikiem, to go postawili na skrzydle, przynajmniej tam szkód nie narobi. Może z czasem jego rozgrywanie zaskoczy, ale żeby to zadziałało potrzebne jest, aby pozostali pomocnicy podchodzili zdecydowanie wyżej, a nie zatrzymywali się na 40-50 metrze przed bramką i czekali, aż bezradny i wypychany sprzed pola karnego Mata odda im piłkę.

 

Odniosłem wrażenie, że najlepiej to wyglądało w konfiguracji z Essienem, który nie bał się podejść bliżej, uderzyć z dystansu, wbiec w pole karne z głębi pola, mając jednocześnie tyle siły, żeby czasem zrobić koszykarską zasłonę dla naszej „dziesiątki”. Chętnie zobaczyłbym także Lamparda i Matę w środku pomocy w jednocześnie.

 

Podsumowując, uważam, że mamy odpowiednich piłkarzy, muszą jednak pełnić trochę inne funkcje niż teraz. Niech Essien albo Lampard trzyma cały czas 5 metrów od Maty, a nie będziemy musieli wydawać milonów na Hamsika, czy Hazarda.

 

---

„Taka jest moja koncepcja, tak ja to widzę” – cytując klasyka. Jakie jeszcze korekty taktyczne powinien wprowadzić AVB, żeby gra zaczęła wreszcie wyglądać jak na Chelsea przystało? 

Źródło : własna głowa,Zdjęcie: Penny Bradfield

19.02.2012 | 21:35 | Macol
28 komentarzy
Szukaj według tagów:
mata, rozgrywający, felieton, taktyka, ,

Aby dodać komentarz musisz się zalogować !

Dodał: Fan102
2012-02-24 17:17:53

Mata w tym sezonie zdecydowanie nie zawodzi. W każdym praktycznie meczu jest zawodnikiem, który udziela się najbardziej. Strzela wiele goli, ma sporo asyst. Nie mam co do jego gry żadnych zastrzeżen, czasem może widać zmęczenie grą, ale wynika to z tego, że to on przez 90\' w środku pola tę grę prowadzi w każdym spotkaniu.

Dodał: Arjen1
2012-02-21 17:37:16

Macol: Bardzo ciekawe, skupiłeś się na jednym, celnie wypatrzonym zagadnieniu. W ustawieniu \"chroniącym\" Mate lepszy byłby wg Ciebie Torres czy Drogba na środku? Torres lepiej zgrany z Matą i lepszy technicznie od Drogby, ale Didier to ogromna siła (JEŚLI mu się chce), totalny brak chęci i świetna gra głową.

Dodał: Macol
2012-02-20 19:36:04

Rooney ma 178, też olbrzymem nie jest. Ma jednak więcej \"masy\". Modric jest według mnie dużo bardziej atletycznie zbudowany niż Mata.

Dodał: pooco
2012-02-20 16:57:58

Modrić ma 174cm. Jak na angielska to w sumie kurdupel. Messi 169.. Mata nie ma \"tego czegoś\" dlatego city sciagneło silve a nie włanie jego.. Nie jest zawodnikiem, który potrafi szarpnąć druzyne.. z czołowym druzyn w kazdej ktos taki jest.. Persi w Arsenalu, Silva w City, W manchesterze Nani, Rooney.. u nas nie ma. A to, ze pozostałym grajkom grać się nie chce to inna sprawa. Grunt to zaufanie do trenera. W city sa wieksze gwiazdki a Mancini nie boi sie ich posadzic na ławe. O fergim to juz chyba nie musze wspominać.

Dodał: piomaster011
2012-02-20 16:33:53

ja osobiscie ustawil bym Chelsea w 4-1-2-1-2, jako DP Essien ktory wedlug mnie nie jest graczem bez talentu technicznego przeciez jego gre mozna ogladac godzinami, w srodku po lewej Lampard ktory moglby byc zastapiany z czasem przez Josha, po prawej Ramires ktory idealnie pasowal by na ta pozycje a nie na zadne skrzydlo, Mata jako ŚPO, ktory moglby rozgrywac akcje z wlasnie Frankiem i Ramiresem co by dalo to ze napastnicy nie uczestniczyli by w rozgrywaniu akcji tylko zajmowali by sie strzelaniem goli, i wlasnie w ataku Studge i Drogba/Lukaku, w sumie wtedy Torres nawet nie byl by zlym rozwiazaniem bo skoro to taka assist machine to po dostaniu pilki moglby podac do kogos kto jest blizej bramki a nie tracic bez sensu pilke, ale tak na prawde nie ma co ustawiac biezacego skladu bo po tym sezonie mysle ze przyjda zawodnicy ktorzy beda pasowac do tego 433 boasa i wtedy kazdy zacznie sie zachwycac ta taktyka

Dodał: piomaster011
2012-02-20 16:24:36

Wlodzio - dobra teraz jest coraz wiecej druzyn grajacy techniczny futbol w anglii, ale ze licza sie tylko umiejetnosci i wyszkolenie techniczne to kompletna glupota, ja juz od dawna rozkminiam sobie czy gdyby taka barcelona miala grac w Premier League to czy by sobie tu poradzila, czy wygrala by z takim tottenhamem manu czy nawet sunderlandem, czy wygrywala by z wszystkimi 5:0, ja widzie wielka przewage \"angielskiego\"stylu gry nad technicznym,

Dodał: Przemo77
2012-02-20 12:32:48

Lukaku przepychali? Kiedy? Może w meczu z Arsenalem, gdzie odsunął od niego obrońce jak worek kartofli? Albo z Fulham czy Norwich, gdzie jak się rozpędził, to obrońca nie miał szans go zatrzymać na dystansie 50 m?

Dodał: nikoosg
2012-02-20 09:03:30

Też nie do końca sie zgadzam. Mata jest graczem wszechstronnym w ofensywie, może grać na obu skrzydłach jak i podwieszonego napastnika czyli taką klasyczną 10. Nie róbmy z niego na siłe rozgrywającego ze środka pola bo on nigdy w Valencii czy w Hiszpanii takim piłkarzem nie był. Ja z Maty osobiście jestem zadowolony, jeden z nielicznych graczy na + w tym sezonie. Porównania Modrić-Mata są bez sensu to tak jakby porównywać Messiego z np. Iniestą. To gracze spełniający zupełnie inne zadania... Co do Lukaku to dajmy mu czas, myślę że będzie jeszcze z niego pożytek bo talent niewątpliwie spory.

Dodał: Wlodzio
2012-02-20 00:29:23

Ja także odważę się nie zgodzić z Panem Autorem. Historie o tym, że niski wzrost skreśla zawodnika do gry w Lidze Angielskiej są już tylko w opasłych tomiszczach skrybów z początków nowoczesnej Premiership. Liczą się tylko umiejętności, a za stwierdzeniem, które Autor próbuje argumentować stoi za mała próbka aby móc coś sensownego powiedzieć. Odnosi się On do jednego meczu z drużyną z drugiej ligi, gdzie jedyną szansą nie tyle na sukces i dobre wyniki, co na samo przetrwanie jest kopnięcie i zdzielenie łokciem przeciwnika więcej razy i sprytniej niż on zrobi to Tobie. W takiej grze wiadomo, że Mata ma naturalny handicap, ale poza kilkoma drużynami typu Wolves, czy Stoke w P\'ship gra tak coraz mniej ekip i jest coraz więcej miejsca dla naturalnie predysponowanych zawodników jak Mata właśnie.

Dodał: tomekejnoochels
2012-02-19 23:41:10

Nie zgadzam się. Ogólnie z podsumowaniem ostatnich lat mogę się zgodzić że Lampard grał podwieszony za Drogbą, lecz Mata wcale nie musi mieć super warunków fizycznych, my \"wymiatać\". Według mnie jeżeli kupimy w lato jeszcze jednego piłkarza rozgrywającego, lub damy szansę McEachran\'owi, to Mata będzie miał z kim te piłki wymieniać i ten drugi Matę trochę odciąży z całego rozgrywania. Dokładnie widać, że gdy Torres nie dostaje podań to wraca się po nie. Dostaje podanie na 40 metrze od bramki i rozpędza się po czym oddaje piłkę do Maty. Mata powinien mieć drugiego pomocnika, z którym mógłby wymieniać podania w swoim stylu a nie grać w dziada z \"9\".

Dodał: answer
2012-02-19 23:07:40

i cały czas nie rozumiem Boasa , czemu daniela nie przesunie na szpicę a Torresa na lewe skrzydło bądź prawe? dużo lepiej tam radzi i rozgrywa niż na szpicy gdzie dostaję jedną piłke na mecz.

Dodał: answer
2012-02-19 23:05:24

Z lukaku jest problem taki że umiera po 70 minutach biegania.

Dodał: answer
2012-02-19 23:05:01

to że modric taki wysoki to też bym nie przesadzał 4 cm więcej od Maty. Z matą jest taki problem że się jaramy nim , bo fakt jest świetny i nigdy nie mieliśmy tak dobrego rozgrywającego w ostatnich 10 latach. Co by było gdyby przyszedł Silva który moim zdaniem gra o poziom lepiej od Maty. Choć Silva u nas pewnie biegał by jak Torres myśląc sobie w głowie WTF? I proponuje przejść na 4-4-2 z matą jako playmakerem a df Obim/Essienem . Prawe skrzydło Ramires , lewe do obsadzenia mam zawodnika na nie - GAEL KAKUTA z powodzeniem by mógł biegać po lewej flance , bo gracz nieprzeciętny . Atak Daniel-Torres .

Dodał: numer9
2012-02-19 22:46:16

Lukaku jest ogromny, ale jak oglądałem mecze i wchodził na te naście minut to go przepychali jakby miał wymiary 170cm i 55kg. Już wolałbym ogladac w tym 4-4-2, Torresa ze Sturridgem. A co do Maty to fakt ,nie ma wsparcia i zeby ktos mial mu przepchac te czołgi.

Dodał: Macol
2012-02-19 22:40:07

Nie napisałem, że Mata traci piłki. Napisałem, że nie ma wsparcia od kolegów z drużyny, więc musi sam walczyć przed polem karnym z dwoma-trzema silnymi przeciwnikami, którzy do tego są asekurowani. Dryblingiem można minąć jednego, dwóch zawodników, a raz na kilka miesięcy nawet i trzech, żeby kibice mieli z czego robić kompilacje. Fizycznie też nie daje rady, bo jest za mały. Dlatego często wycofuje piłki do środka boiska, gdzie stoją pozostali pomocnicy. A to, że Mata jest wyróżniającym się zawodnikiem w naszej drużynie o niczym nie świadczy, bo przy takiej formie całej drużyny nie jest trudno się wybić. Ja uważam, że Mata mógłby grać jeszcze skuteczniej, gdyby stworzono mu do tego warunki.

Dodał: Przemo77
2012-02-19 22:28:47

Nie zgadzam się z niczym, ani z tekstem, a z komentarzami tym bardziej. Nie wiem co komuś może nie pasować w Macie, jak tak dalej będzie grał to ma duże szanse na gracza sezonu Chelsea, jedynie jeszcze Sturridge może mu w tym zagrozić. Nie jestem sobie w stanie przypomnieć sceny, w której Mata traci piłkę przez słabe warunki fizyczne, a skoro poświęca się temu felieton to takich sytuacji powinny być setki. Padł niżej pomysł zestawienia ataku Torres - Drogba - Sturridge. Dla mnie kompletny niewypał- po 1 nie wiem jak obecność Drogby w ataku ma wpłynąć na Matę oddalonego o dobre 30 metrów. 2 nie wiem jakim komfortem ma być wybicie piłki do przodu przez Cecha. Jeżeli mamy grać ofensywny ładny dla oka futbol to należy budować akcje od tyłu tak jak robimy to teraz. Po 3 nie wiem kiedy ostatnio Drogba wygrał pojedynek główkowy. Poważnie, nawet byle Warnock wyłączył go na cały mecz. Lepiej już przejść na 4-4-2 i połączyć siłę i szybkość z dynamiką i dryblingiem. W ataku para Sturridge Lukaku ma potencjał na rozmontowanie każdej obrony PL. Sezon idzie na straty więc już ograjmy tych zawodników, Torres czy Drogba i tak tych bramek nie strzelają. Na tą dwójkę można wrzucać na potęgę - Daniel lis pola karnego, a Lukaku to chyba oczywiste. Skrzydłowych można jakoś dopasować. Na prawym może być to Ramires(który powinien się świetnie sprawdzać - szybkość niesamowita) ewentualnie Torres(nieco wolniejszy, ale lepszy drybling). Lewe to Mata ewentualnie Kalou po przeniesieniu Maty do pomocy. Do środka wówczas trzeba 1 bardziej defensywnego(Romeu, Mikel, Meireles, Essien) gracza i 1 bardziej ofensywnego(Mata, Lampard, Meireles, Essien).

Dodał: tomashes
2012-02-19 22:19:15

Bosingwa zdecydowanie odpada, za duzo bledow w kryciu. Skrzydlowi raczej sa potrzebni. Nawet za Mourinho grali. W ogole czesto gralismy podobnym ustawieniem do dzisiejszego, przynajmniej na papierze.

Dodał: Macol
2012-02-19 22:13:04

Można też nie próbować każdego na nieswojej pozycji, tylko zagrać jak za czasów Mourinho: dwóch w ataku (Torres/Sturridge i Drogba/Lukaku), Mata podwieszony (ewentualnie MakIkran jak wróci), dwóch środkowych: Lampard/Essien/Ramires/Meireles i Mikel/Romeu grający klasyczną szóstkę. Boczni obrońcy nastawieni bardzo ofensywnie - może nawet Bosingwa by się odnalazł. Co wy na to?

Dodał: tomashes
2012-02-19 22:10:06

Porblem jest w ataku. Obrona sie dogra i bedzie blyszczec. Luiz i Bosingwa niestety musza zasiasc na lawke. Cahill, Terry, Cole i Ivanovic to moim zdaniem nasza najlepsza mozliwa czworka, jestem w stanie nawet stwierdzic, ze na papierze wygladaja na najlepsza linie na swiecie.

Dodał: Macol
2012-02-19 22:08:15

@em.e.gie Dzięki za spostrzegawczość. Już poprawiłem:)

Dodał: tomashes
2012-02-19 22:07:54

Dobrze prawisz mosci panie Macol. W 100% sie zgadzam. Dodatkwo Sturridge na srodek ataku, bo skrzydlowy z niego zaden, a w polu karnym to prawdziwy kiler. Po takich zminach, nalezy kupic prawego i lewego skrzydlowego, mozna tez probowac Torresa na prawym. Mozna tez kupic playmakera, silnego lub podobnego do Maty, a Hiszpana zostawic na skrzydle.

Dodał: em.e.gie
2012-02-19 22:06:32

ups przepraszam za podwójny komentarz. Małe problemy z logowaniem i ogólnie sprawnością strony przynajmniej u mnie ;)

Dodał: Macol
2012-02-19 22:06:07

Wydaje mi się, że Nani jest akurat skrzydłowym.

Dodał: em.e.gie
2012-02-19 22:05:09

Przede wszystkim mała korekta: \" a Mata przeniósł się na środek pola, tuż za plecy Torresa.\" nie Torresa, ale Drogby, bo to on przecież grał od początku drugiej połowy :) W pełni się zgadzam. Fizycznie Mata ewidentnie nie pasuje do Angielskiego stylu gry jednak nie można zmarnować takiego kopacza. Sztab wiedział chyba z czym ma do czynienia, więc teraz tylko musimy liczyć na to, że wkrótce jakoś mądrze to wszystko poukładają i Juan w pełni będzie mógł pokazać na co go stać.

Dodał: em.e.gie
2012-02-19 22:05:09

Przede wszystkim mała korekta: \" a Mata przeniósł się na środek pola, tuż za plecy Torresa.\" nie Torresa, ale Drogby, bo to on przecież grał od początku drugiej połowy :) W pełni się zgadzam. Fizycznie Mata ewidentnie nie pasuje do Angielskiego stylu gry jednak nie można zmarnować takiego kopacza. Sztab wiedział chyba z czym ma do czynienia, więc teraz tylko musimy liczyć na to, że wkrótce jakoś mądrze to wszystko poukładają i Juan w pełni będzie mógł pokazać na co go stać.

Dodał: mld
2012-02-19 22:04:48

Zapomniałem dodać. Jak to mówią w ENBIAJ, i low dis gejm, he he, he he

Dodał: mld
2012-02-19 22:03:52

Dobry felieton. Zgadzam się co do tego, że Mata nie ma dużych szans w jakichkolwiek pojedynkach, bo jest często po prostu odepchnięty barkiem, no chyba, że zaczaruje jakimś sprytnym zagraniem, jak nie raz to pokazywał w tym sezonie. Najlepiej to wszystko by wyglądało gdyby Torres grał na lewym, Drogba na środku (od razu Cech dostaje komfort wykopu piłki z własnego pola karnego, bo Tito większość pojedynków główkowych wygrywa a do tego potrafi się zastawić), Stu na prawym, Mata na środku za skrzydłowymi i Drogbą, a z tyłu cofnięci Lampard i Essien.

Dodał: grzes_chelsea
2012-02-19 22:02:10

Mata na siłownie, taki Nani wygląda jak mały achilles.